cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

ÅSNOR

Publicerad 2013-04-24 19:47:36 i Konst,

 
Myrorna och liknande ställen, är trevliga affärer, tycker jag... Man kan hitta precis allt möjligt där och man vet aldrig, vad som kan dyka upp...
Det bästa sättet att göra fynd, är att gå in där, lite då och då och råka vara där, precis det ögonblicket då det unika fyndet dyker upp. Saken eller klädesplagget, du kanske inte ens visste att det fanns, men som precis motsvarar dina önskningar... t.o.m omedvetna önskningar... Gammalt eller nytt... Dyrt eller billigt... Märkesvara, hantverk eller dussinvara...
En del tycker att man släpar hem onödiga ting, medan jag kan vara glad för att ha gjort ett riktigt kap! Om jag sen tröttnar på det, är det bara att lämna in saken eller plagget igen, så någon annan kan hitta en skatt och göra ett fynd där nästa gång...
Härom dagen hittade jag en tavla där, som jag tycker mycket om. Några åsnor utanför ett fyrkantigt hus i ett kargt landskap. Några höns och en person syns också i bilden.
Tavlan hade det enorma priset av 60kr, helt överkomligt för min kassa! Signatur saknas, i allfall synlig...Kanske kan jag hitta någon signatur bakom ramen, om jag någon gång tar i sär den, men det viktiga var inte det ev värdet av tavlan, eller att den skulle vara målad av någon känd konstnär.
 
 
Värdet ligger i vad jag ser och känner i tavlan. Min tolkning av det jag ser och vad det betyder för mig.
Det jag har läst inom etnologi, konst, historia eller design t.ex har lärt mig att "man ska ha den konst som man tycker om"... Visst, ibland kan det vara svårt om man fastnar för något dyrt som kanske kostar tusentals kronor, men då kanske det går att hitta en kopia, eller ett tryck av målningen.
Det som är viktigt i alla fall, är att man inte väljer en målning, teckning skulptur bara för värdets skull. Det kan i så fall vara en penning placering, men det ger dig ingen upplevelse, tanke eller känsla som bär dig vidare....
 
Åsnorna för mina tankar till åsninnans fåle. Den åsna som Jesus valde att rida in på, i Jerusalem, vid påsken. Han valde inte den stora, ståtliga, starka hästen, utan en ung åsna. Ett djur som användes av den vanliga människan,till att bära saker eller människor i vardagen, mitt i arbetet, mitt i det vanliga slitet och livet...
Han satte sig inte högt över andra människor, utan i jämnhöjd. Min häst är väldigt hög och sitter jag på henne, tittar jag ner på folk, som jag möter... Jesus ville se människor han mötte i ögonen, inte se ner på dem.Han ville vara i samma nivå som oss...
Gud blev människa, för att komma nära oss. Gud blev en av oss, för att visa oss sin kärlek.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela