cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

BLOMMAN CIKORIA

Publicerad 2013-04-12 21:54:59 i Allmänt,

Cikoria är en flerårig ört i familjen korgblommiga växter.Solskenet lockar de stora himmelsblå korgarna att öppna sig. De speglar och reflekterar en bit av himlen...!
Blomman är spridd över Europa till Nordafrika,österut till Sibirien,Kina,Centralasien,Indien och Mellanöstern.Den förekommer i sydligaste Sverige samt på Öland och Gotland där den på många platser följer vägkanten och finns också på tomter och mark i träda. Som förvildad ses den även ibland i mellersta Sverige och södra Norge och Finland.
Cikoria omnämns i en av de äldsta bevarade egyptiska texterna den sk Papyrus Ebers daterad till 16:e århundradet f.Kr och antikens greker och romer odlade den som läkeört och salladsväxt.
Denna växt är sedan urminnes tider odlad även i Sverige,framförallt för att bladen kan ätas som sallad,antingen råa eller kokas.Roten användes förr som kaffesurrogat speciellt under krigsåren och även medicinskt mot gikt. Cikoria har också använts mot förstoppning,för att stimulera aptiten och matsmältningen och även haft en renande inverkan för urinvägarna. Cikoria är alltså användbar för många områden av livet!
Cikoria kallas även för Vägvårda och vilket är exakt vad livet handlar om... Vägen eller resan från början till slutet, från födseln till döden. Jag kan aldrig veta eller kräva att jag ska bli lycklig,men jag kan vårda min väg,min resa i livet.
I filmen La Vie En Rose,berättelsen om Edit Piaf,säger hon gång på gång;att man ska älska någon.Det är inte självklart att bli älskad av någon annan människa,men att älska någon,vare sig det är en människa eller djur - och Gud.
-Det kan vi alla göra och det ger livet mening!
(Fakta från Wikipedia,Skogsskafferiet och Alternativ medicin)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela