cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

IKONER

Publicerad 2013-04-13 20:50:12 i Konst,

Idag var jag på en utställning: Död och uppståndelse,ikoner av Lisa Mäkelä.
I presentationen berättar hon att Ikonmåleri fanns redan i urkyrkan,de äldsta målades på 400talet. När den kristna kyrkan delades i en östlig och en västlig tradition blev ikonmåleri något som främst förekom i den ortodoxa (östliga) kyrkan.Från mitten av 1900-talet har även den lutherska kyrkan intresserat sig för den typ av predikan som ikonen är. En predikan som alltid måste bestå av både ord och bild. Utan text vore ikonen bara en bild, inte en ikon.
Det var många ikoner. De föreställer Kristus, Maria-Gudsmodern, Änglar, människor ur Bibeln, helgon. De är både från bibelns berättelser,legender och enligt tradition.
Någon jag tyckte speciellt om var Ömhetens Gudsmoder som visar den stora ömheten som finns mellan Gudsmodern och hennes son.Det är hennes älskade son...
Det är spännande att det är en tradition som pågått så länge och som har betytt så mycket för så många människor. Viljan att måla en större verklighet och förmedla livet och kraften genom bilden och berättelsen bakom.
Jag skulle själv vilja måla mera och hitta bilder för att kunna uttrycka min tro.Bilden kan förmedla andra saker där orden inte räcker till. Bild och ord tillsammans kan ge en större helhet än endast ord. 
Min tro går inte alltid att beskriva med bara ord...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela