cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

KOPPARSTICK

Publicerad 2013-04-15 17:23:47 i Konst,

I helgen var jag på Ulla Fries utställning Skulptur och grafik i Bror Hjorts Hus. Den bestod av grafiska blad främst kopparstick och skulpturer av brons.Hennes tema är främst djur,natur och växtlighet. Titlar som Flugor, Larver, Tång,Kokosnöt och valnöt, Kronärtskockor visar helt verklighetstrogna bilder.
De är så detaljrika att man känner inom sig själv hur det känns att ta på dem...!
Andra bilder består av påhittade djur och växter tex Jordmodem där rötterna till växten har en ganska oväntad avslutning. Snabeldjur påminner bla. om myrslok men har ögon som får mig att undra vad de egentligen tänker och känner.
I bronsskulpturen Filosofen ser man både en flygande hund och grekiska filosofer. Humorn finns där men också ett djup med ibland ett oväntat innehåll.Livet som består av både glädje och sorg,allt ifrån det unga barnet till åldrandet. Linjerna som förändras men också fascinerar i ett vissnande löv.
Att kunna förmedla en känsla genom att avbilda något så likt det verkliga, eller genom att få bilden att mer likna en dröm ger en bredd till upplevelsen av det man ser.
Livet består ju både av det jordnära,fasta konkreta till våra drömmar som inte alltid kan passa in i en given form...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela