cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

SKONING

Publicerad 2013-06-07 18:53:09 i Allmänt, Den lilla hunden, Den stora hästen,

Först ett tillägg till gårdagens inlägg...
När sms:et kom, om att den stora hästen inte ville gå in vid intaget, fick jag och den lilla hunden skynda oss till stallet, eftersom jag skulle åka till mitt jobb bara någon dryg timme senare.(På vägen dit lämnar jag den lilla hunden hos nattmamman...).
Naturligtvis ösregnade det just då, så den lilla hunden fick regnkappan på sig (Brun Pilotmodell, riktigt tuff!) Jag tog hästkläder på, så jag kunde byta om i stallet.
Hästdoft sitter gärna i rejält, på blöta eller fuktiga kläder. Ryggsäcken till jobbet plastades in rejält, sen skyndade vi oss iväg över fälten...
Vi blev rejält blöta och den lilla hunden var inte förtjust över det...
Väl framme vid stallet, går jag ner till hagen och ropar på den stora hästen. Hon står i andra änden av hagen, med de andra hästarna. Hon vänder sig mot mig då jag ropar och sätter sen av i full galopp, genom hela hagen...
Sånt värmer en hästmattes hjärta!
Ibland har hon alltså bråttom in...
Jag och den lilla hunden skyndade sen vidare till busshållplatsen i ösregnet.
När vi gick in på bussen var vi väldigt blöta båda två och hos nattmamman fick den lilla hunden torkas ordentligt. Sen hade han fått nog och ville sova en stund.
Själv fortsatte jag till jobbet...
 
Idag skulle hovslagaren komma på morgonen,
då den stora hästen är lite lugnare ju tidigare det är på dagen.
Jag har en kvinnlig hovslagare. Hon skodde den stora hästen för första gången som treåring, då min ordinarie hovslagare var sjuk .Då hade hästen varit på djursjukhuset Ultuna i 8dagar, sen stått i boxvila ett antal veckor, plus var brunstig...
Inget drömläge att sko en ny riktigt stor häst.... Men det gick bra!
Därför fick hon ta över då jag några år senare behövde en ny..
Jag började morgon att rida på ridbanan, så hästen skulle vara lite lugnare vid skoningen. Idag var hon pigg och sprang fint. En annan hästägare kom förbi och tyckte hon sprang helt ok...vilket kändes bra i allt mitt funderande över hennes ben och hållbarhet, även om det är lite olika från dag till dag.
När sen skoningen ska börja, har jag laddat upp med flera påsar morötter och en stor kasse hö... Kalla det för mutor, men hon står i alla fall någelunda still och blir verkad och skodd ordentligt.
Hon kan vara lite tjurig och tålamodet räcker inte annars hela vägen...
Men idag som alla andra gånger fick hon nya skor
och kunde glad springa ut till sina kompisar efteråt.
Det är väldigt viktigt vad vi har för skor, om de inte passar får vi ont.
För stora skor eller för små skor gör att vi inte kan gå ordentligt...
Det står
"att vi ska ha såsom skor på våra fötter
den beredvillighet som fridens evangelium ger".
"På era fötter ska ni ha villighetens skor,
så att ni kan skynda ut med de goda nyheterna om frid med Gud"   (Levande Bibeln)
 
Villigheten kommer av, att vi vet vad vi har i Gud...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela