cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

VILJAN

Publicerad 2013-06-06 22:33:36 i Allmänt, Den stora hästen,

Idag, den 6:e juni fyller den stora hästen 9 år.
Här är hon som unghäst
 
Jag gick tillsammans med den lilla hunden, tidigt på morgonen till stallet.
Solen sken och allting grönskade och växte.
Det blev en ridtur på ridbanan bakom stallet, efteråt pysslade jag om henne.
Hon fick en hög med morötter i krubban, som födelsedagspresent...
Något som hon älskar... Hon kan göra mycket för en morot... Många gånger leker vi, då jag har släppt ut henne. Jag kan springa längs med staketet och hon gör likadant, när jag stannar gör hon detsamma och får så en morot. Sen vänder jag och springer tillbaka och hon gör samma sak, vilket vi sen upprepar några gånger...
Jag kan också gå in i hagen, för att titta på hur hon rör sig. Då kan hon ibland börja springa av sig själv, eftersom hon har lärt sig att det är oftast det, som jag vill. Hon vet, att hon får en morot efteråt... så varför vänta på ett kommando...?!
Härom kvällen fick jag ett sms från stallet vid 17.30 att den stora hästen inte ville gå in vid intaget. Hon har, som jag tidigare berättat en egen vilja...Speciellt vid brunst, kan hon vägra att gå in, då man ska hämta henne. Då vänder hon antingen rumpan till, kan sparka i värsta fall så man får passa sig, eller så går hon eller springer hon bara iväg...
Jag har tillbringat många timmar med att gå efter henne för att försöka få in henne. Hon brukar då gå först, sen jag på några meters avstånd och ibland går övriga hästar efter oss... Nu för tiden försöker jag bara en stund, sen lämnar jag henne och kommer sen tillbaka 20- 30 minuter senare och försöker då igen.
Hon kan lika snabbt få för sig, att hon vill gå in, lika intensivt, som hon tidigare vägrat att göra detsamma. Jag har ibland provat med att ta en annan häst till grinden, vilket flera gånger fått henne att rusa till grinden, för att hon ska minsann tas in först...
Har man lämnat henne en stund, kan hon också gå och ställa sig vid grinden, för att vänta in en. När jag sen kommer tittar hon på mig, som om hon undrar varför jag inte har tagit in henne tidigare...
Hon har en stark vilja, som hon använder åt olika håll, på gott och ont...
 
Viljan är en stark motor och drivkraft i våra liv. Om vi verkligen vill något, kan vi stå ut med mycket och kämpa för något, länge och målmedvetet. Vi måste ha något att sträva mot, något vi vill uppnå, ett mål för att våra liv ska kännas meningsfulla.
Men det gäller att vi går åt rätt håll...Och det är inte alltid lätt att veta vad som är rätt. Men vi har fått löfte om att få vishet, ledning och hjälp.
"Han leder mig på rätta vägar för sitt namns skull"
Någon har sagt att det är lättare att styra en bil som rullar,
än den som står helt still...
Ibland kanske vi inte vet vad som är rätt,
förrän vi vågar röra oss åt det håll, vi tror är det rätta.
Först då, öppnar sig dörren och möjligheter...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela