cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

EFTERLYST OCH EFTERSÖKT

Publicerad 2013-05-26 20:06:01 i Allmänt,

Alla vill vi spela roll...
Betyda något för någon... Vara efterfrågade av någon...
Vara hängivna något, eller någon...
Många gånger kan det kännas som att ingen bryr sig,
vad vi tänker, känner eller gör...
 
Vissa ord i Bibeln kommer jag ständigt tillbaka till.
Jag lever av dem och genom dem,  mitt i livets omständigheter.
Funderar och reflekterar över vad de egentligen betyder.
Förundras över och fascineras av dem...
Det står:
"Ty Herrens ögon överfara hela jorden,
för att han med sin kraft skall bistå dem
som med sina hjärtan hängiva sig åt honom."
Herren letar efter de som söker honom, de som längtar efter honom...
Jag slog upp synonymer till att hänge sig åt och vara hängiven:
Det stod bl.a. ge sig hän åt, försaka sig själv, överlämna sig åt, anförtro sig åt,
befalla sig i (Guds hand för beskydd), lämna sig i (Guds hand), offra sig för,
ägna sig åt, viga sitt liv åt, gå upp i, försjunka i, leva med, leva för, förlora sig i, sysselsätta sig med, troget hålla fast vid, låta sig överväldigas av, gripas av,
uppfyllas av, ge fritt lopp åt, föra ett liv i, kasta sig i, få herravälde över sig.
Att vara varmt tillgiven, varmt fästad vid, förtjust i, trogen, trofast, förbunden, lojal, kärleksfull, öm, vänskaplig, ivrig, passionerad, innerlig, självuppoffrande, plikttrogen...
Gud kommer den människa tillmötes som sträcker sig mot honom...
Jag slog även upp synonymer till ordet kraft:
Det stod bl.a. styrka, motståndskraft, själsförmögenhet, effektivitet, förmåga, makt, skärpa, häftighet, auktoritet, myndighet, rörelseenergi, auktorisation, tryck, effekt, tillgång, kapacitet....
När vi ger oss hän till Gud får vi tillgång till hans kraft och allt det står för!
Herren bistår oss med sin kraft:
Han står vid vår sida, han stödjer oss, han hjälper oss, han backar upp
och han skyddar oss...!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela