cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

LJUVLIGHET

Publicerad 2014-02-02 21:23:10 i Allmänt, Design,

Jag har ofta tänkt på
att efter ett möte
med en annan människa,
så är det en viss känsla,
ett avtryck i ens själ som finns kvar efteråt...
Något
från den människans personlighet,
hänger kvar i ens inre...
Man behöver inte ens
känna varandra väldigt väl,
för att uppleva det...
Det är som en stämpel,
en känsla av vem den människan är
och vad hon står för,
som sen alltid finns där
då man tänker på henne eller honom...
Akryl
Likt blommor som har olika dofter,
har människor olika utstrålning
och ger olika känsla i ens inre.
Det går inte alltid att sätta ord
på det man upplever eller uppfattar,
men känslan finns fortfarande där...
 
Jag har tänkt på det här,
när jag funderat över Herrens egenskaper,
Hans karaktärsdrag.
Vem Herren egentligen är...
 
En beskrivning av Herren är
ljuvlighet.
Ljuvlighet kan vara ljuv,
behaglig, mild,
förtjusande,underbar, härlig...!
Något som är som balsam för min själ,
lugnande, helande.
En medicin som återställer
det som är och blivit fel.
En salva som lindrar.
En väldoft som hänger kvar,
och får mig att minnas vem Han är...
 
Det är inte så ofta vi använder ordet ljuvlig eller ljuvlighet...
Jag var på barndop i helgen för en bebis,
som jag är gammelmoster till.
När vi pratar om bebisar kan vi säga att de är ljuvliga...
Det är något underbart över dem,
något härligt, ljuvt, rent, oskyldigt och vackert!
När de tittar på oss och omvärlden,
med sina stora ögon,
förundrade över vad de ser,
så smälter man...
Det går inte ens,
att riktigt beskriva vad man känner...
De är ljuvliga...!
 
I Herren närhet, i Hans närvaro är det ljuvlighet...
Inför ditt ansikte är glädje till fyllest,
ljuvlighet i din högra hand evinnerligen.
 
Ett har jag begärt av Herren, därefter längtar jag
att jag må få bo i Herrens hus i alla mina livsdagar,
för att få skåda Herrens ljuvlighet
och betrakta hans tempel
 
Herren själv
är en källa till glädje och kärlek för oss,
som ger oss styrka och kraft till våra liv.
De, människors barn,
varda mättade av ditt hus rika håvor
och av din ljuvlighets ström giver du dem att dricka.
 
Låt dina gärningar uppenbaras för dina tjänare
och din härlighet över deras barn.
Och Herrens, vår Guds ljuvlighet komma över oss.
 
I Höga Visan beskriver bruden brudgummen med dessa ord:
Hans mun är idel sötma,
hela Hans väsende är ljuvlighet!
Sådan är han min vän,
ja sådan är min älskade,
I Jerusalems döttrar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela