cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

VISHET

Publicerad 2014-02-12 21:37:17 i Allmänt, Den stora hästen,

Nu för tiden så måste man ständigt göra många val.
Olika val på livets alla områden...
När man väljer
så ska man kunna väga
vad som är rätt eller fel,
bra eller dåligt.
Ibland har man bara flera bra alternativ,
vilket gör att resultatet förmodligen blir bra
oavsett vad man än väljer.
Även om man måste försöka
se allt i ett längre perspektiv,
och konsekvenserna
av det val man gör..
 
Men ibland
är det inte så enkelt...
Utan man måste välja
mellan två dåliga alternativ.
Som hästägare tycker jag ofta det är så...
Man brukar säga att man väljer
mellan pest och kolera...
Ska jag bandagera det skadade benet
för att ge stöd,
eller kommer hon springa så mycket
att benlindan då går upp och hon fastnar i den...?
Ska hon stå inne
efter att ha haft en kolikkänning
för att jag ska ha bättre koll på henne,
eller kommer hon bli sämre
av att inte röra på sig...?
Jag vet aldrig svaret,
men försöker ändå välja rätt...
Olja
Varje val har flera aspekter...!
 
Vi ska välja elbolag...
Vad får jag min kraft ifrån?
Vem väljer jag,
att ge mig värme och energi?
Att värma upp mig...?
Var hämtar jag mitt ljus ifrån?
Vem väljer jag,
att hjälpa mig se i mörkret?
 
Vi ska välja försäkringsbolag...
Hos vem har jag min trygghet?
Vem är min klippa?
 
Vi ska välja bank...
Var har jag min skatt?
Det som är dyrbart för mig?
Är Gud min källa?
 
Vi ska välja telefonbolag...
Kommunicerar jag mest med alla andra,
eller går jag först till Herren?
Tar jag tid att prata med Herren?
 
Den tid vi tillbringar med olika saker
och den tid vi lägger i en relation,
i vår relation till Herren
säger mycket om oss själva...
Låter jag Herren vara närvarande i allt jag gör?
Vi behöver vishet för att leva och göra rätt...
 
Herren själv är vår vishet.
Han har lovat att ge oss vishet
då vi behöver det,
om vi ber Honom om det...
Vishet är att lära känna Herren...!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela