cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

DEN SOM LYSSNAR

Publicerad 2017-01-22 22:39:43 i Allmänt,

Ibland är det bara några ord,
kanske några meningar
som hänger kvar i mitt  medvetande
och som jag går och funderar över
efter att ha läst ett avsnitt i Bibeln.
Jag kan gå och idissla,
tugga på det gång på gång
som en ko...
För att få ur den näring
och den betydelse
orden bär...
Den senaste veckan
har några meningar
från Herrens samtal med Salomo
påmint mig om
hur uppmärksam Herren är
över vad vi ber om...
 
...Jag har hört din bön.......
Om jag.......
- men mitt folk,
det som är uppkallat efter mitt namn,
då ödmjukar sig och beder
och söker mitt ansikte
och omvänder sig från sina onda vägar,
så vill jag höra det från himmelen
och förlåta deras synd
och skaffa bot åt deras land.
Så skola  nu mina ögon vara öppna
och mina öron akta på
vad som bedes på denna plats.
Och nu har jag utvalt
och helgat detta hus,
för att mitt namn
skall vara där till evig tid.
Och mina ögon
och mitt hjärta
skola vara där alltid.
 
På ett annat ställe står det
att Herren söker över hela jorden...
Han letar efter de
som hängiver sig
åt Honom...
- För att Han ska bistå dem
med sin kraft!
 
Det är lätt att känna
eller tänka
då man ber:
Varför skulle Herren
lyssna
på mig?...
 
Men Herren vänder sig inte från oss.
Han vänder sig till oss..
Han ser allt...
Han hör allt...
Han är uppmärksam på nyanser,
ser vad vårt hjärta menar,
vad vi innerst inne vill.
Han tillsluter inte sitt öra för oss
Han blundar inte;
för att han inte orkar eller inte vill se allt...
Herrens hjärta
och Hans namn
är så nära oss
som det går.
 
Herrens ögon
äro vända till de rättfärdiga
och hans öron till deras rop.
Herren är
Den som lyssnar...
På dig
och  på mig... !
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela