cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

LJUSET

Publicerad 2013-12-24 21:15:33 i Allmänt,

Det här skriver jag framför allt till dig som känner dig ensam så här i Juletid.
Ensamhet kan vara så olika.
Antingen så är man helt ensam
och har inget val eller alternativ
till TV:n, internet,att läsa en bok,
eller att gå till alternativa julfiranden,
där man inte känner någon alls...
 
Men man kan också vara ensam
mitt ibland andra människor...
Att inte känna någon gemenskap,
med den man delar sitt liv med,
eller med släkten
som man firar helgen traditionsenligt med...
Festen i "glada vänners lag",
kanske inte är så glad egentligen
bakom alla fasader
och bakom alla sånger och snack.
Man kanske inte kan dela
något väsentligt egentligen...
Ensamhet kan vara
att man känner att man inte hör till...
Att inte känna sig sedd eller förstådd...
Att inte kunna prata om något viktigt...
 
Julen är en känslig tid.
Det blir extra synligt och tydligt,
vad man har eller inte har...
Har du ingen familj eller barn så märks det.
Att inte ha några barn att köpa julklappar till...
Att inte ha någon att dela julmiddagen med...
Att ingen hör av sig,
eller att inte ha någon självklar att ringa och önska God Jul...!
 
Julens budskap är :
Att de som vandrar i mörkret,
ska se ett stort ljus!
 
Ljuset lyser i mörkret
och mörkret runtomkring oss
har ingen makt.!
Ljus betyder även värme...
En kärlek från Gud
som värmer oss inifrån ut.
En livsbejakande kärlek som accepterar oss,
och leder oss framåt varje dag.
 
Det står att Maria skulle föda en son,
och ge honom namnet Emmanuel.
Det betyder Gud med oss!
Gud lät sin son födas här för att dela din sorg,
din smärta och ensamhet
och låta ett ljus av värme och glädje födas i ditt hjärta!
För att du inte ska vara ensam!
Gud är med och hos dig!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela