cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

KUNGLIG

Publicerad 2013-06-18 17:44:08 i Allmänt, Design,

Det är väl ingen, som har missat bröllopet
mellan prinsessan Madeleine och Chris O´Neill lördagen den 8 Juni.
Det var ett vackert bröllop, med allt som tillhör en prinsessas bröllop.
Många kungliga gäster och från fina, rika familjer eller kända från olika håll.
Stilfulla blomster arrangemang i fina färger.
Vackra designade klänningar av alla stilar, en del från berömda modehus. Vaktparader från olika platser.
Häst och vagn kortegen genom Stockholms stad till Drottningholms slott.
Den vackra brudklänningen som prinsessan Madeleine bar,
designad av stjärndesignern Valentino Garavani.
Klänningen var skräddarsydd och gjord av plisserad siden organza
med applikationer av elfenbensfärgad Chantillyspets.
Den övre delen av livet var i spets, hade kort ärm, markerad midja,
bred ringning fram och med en djup ryggringning.
Klänningen hade ett 4meter långt släp.
Slöjan som var något längre än släpet,
var spetskantad och precis som klänningen var den sydd av sidenorganza.
Den pryddes med små apelsinblommor i chantillyspets.
Klänningens släp krävde hjälp av 2 män,
för att prinsessan Madeleine skulle kunna svänga och vända, i klänningen...
Eftersom jag har läst t.ex.en hel del textilvetenskap, dräkthistoria och design
har jag en viss "intressedominans" för textila detaljer
som t.ex en ekonom,
kanske inte skulle lägga på minnet...
Prinsessan Madeleines klänning, slöja och släp var väldigt vackert!
I mina tankar jämförde jag klänningens släp, med vad Jesaja skriver...
När Jesaja får sin kallelse,
ser han i en syn Herren sitta på en hög och upphöjd tron.
När det gäller klädseln skriver han:
"Och släpet på hans mantel uppfyllde templet."
Jag går ibland i Domkyrkan här i stan. 
En stor, ståtlig kyrka med högt i tak.
När jag började gå dit, tyckte jag först inte om den.
Jag såg mest alla kistor och begravningsplatser...
Men ju fler gånger jag gick dit, desto mer tyckte jag om Domkyrkan.
Den ger mig en känsla av, att jag går till det stora templet och möter min Gud.
Det är lätt att föreställa sig Herren, som stor och mäktig, då man är där.
" Konungarnas Konung och Herrarnas Herre!"
 
Många gånger när jag när jag är i Domkyrkan, tänker jag på Jesajas beskrivning:
Och släpet på hans mantel uppfyllde templet...
Jag anar Herrens härlighet...
Hesekiel får också se Herren på sin "Härlighets tron".
Han skriver, att från tronen gick det ut något som såg ut såsom eld
och ett sken omgav Herren, som såg ut som regnbågen.
Jag tror att vi oftast gör oss en förminskad bild av Gud.
Vi inser inte hur stor och mäktig han är!
Han är så mycket större än jordens kungar, statsmän eller presidenter!
Vi behöver likt Jesaja, Hesekiel och Paulus
se Herren på sin tron i sin makt och härlighet!
Konungarnas Konung och Herrarnas Herre!

Kommentarer

Postat av: Ola

Publicerad 2013-06-25 12:26:40

Hej A!
Vackra ord om bröllop som jag ej såg; tänk om vi slapp gå via kungliga bröllop för att relatera till Konungarnas Konung, fram för allt för oss som är republikaner...

Svar: Man behöver nog inte alls gå via ett bröllop överhuvudtaget! Men jag skriver/ utgår från det jag ser eller är med om och hur jag associerar vidare! Det är ju det bloggen handlar om... Det kan du se i tidigare inlägg också! Scrolla neråt...!
Cikoria

Postat av: Ola

Publicerad 2013-06-25 18:20:15

Ovan vid bloggläsning som jag är,är det bra att Du skriver hur Du tänker när Du "bloggar". F ö första gången jag kommenterat en blogg;dock har jag kommenterat och haft synpkt på Twitter..
Kul läsning om Dina övriga aktiviteter och tack för korthälsn

Svar: Du är välkommen tillbaka, för att titta in i bloggen när du vill!
Cikoria

Postat av: Lisbeth Pipping

Publicerad 2013-06-29 01:12:44

Hej!

Så kul att hitta dig! Jag träffade Siv i måndags, hon undrade hur du hade det...jag fick säga som det var. Jag vet inte, så kommer det ett vykort idag....har du FB? En liten mail...ha det nu ska jag sova ..åker till Almedalen imorgon...// Lisbeth Pipping

Svar: Roligt att du tittat in! Jag hör av mig privat... lite senare! Mvh
Cikoria

Postat av: Lisbeth Pipping

Publicerad 2013-06-30 16:47:43

:)!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela