cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

FÄRGSPEL

Publicerad 2013-08-25 14:31:00 i Allmänt, Konst,

Jag var på en utställning
på Bror Hjorts hus,
av Erland Cullberg
för någon vecka sen. 
Han målade tavlor med mycket färg.
Målade lager på lager.
Övermålaren kallades han...
Den tidigaste tavlan på utställningen
var i en helt annan färgskala än övriga,
i ganska dova,dämpade färger.
Övriga tavlor hade många, starka färger.
Abstrakta motiv,
men ofta framträder några figurer
i allt färgspel.
De olika titlarna
får ens tolkning,
att gå åt olika håll.
Ibland är det fascinerande
med det abstrakta,
det oklara.
Färger som samspelar
och skapar bilder.
Man kan lägga in sin egen tolkning,
och se det man vill se,
i konstnärens bilder...
Bilder från ens egen värld,
kan framträda,
då jag betraktar konstnärens tavla.
 
Jag tänker ofta på regnbågen.
Hur Gud visar sitt förbund
med oss,
sitt folk
och allt levande,
i regnbågens alla färger.
I livets alla färger...
Ibland ser man regnbågen
från himlen till jorden.
Ibland kan man se den,
som en halvcirkel
från jorden till himlen
och tillbaka till jorden.
Ett tecken över skyn
som ingen kan sudda bort.
Ett återsken av Herrens härlighet...
 
Herren väljer,
att kommunicera sitt budskap
i färger över hela himlen
Ett meddelande
från Herren själv.
Ett klart budskap,
som inte går att missförstås.
Han är i förbund med oss.
Han har valt,
att vara i förbund med oss!
Gud med oss...!
 Eget broderi

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela