cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

FEST

Publicerad 2013-06-13 20:29:40 i Allmänt,

För några dagar sedan var jag på en Studentfest.
Redan på vägen till bussen, såg jag många finklädda människor,
uppklädda dagen till ära ... Fina vackra klänningar i många färger och mönster,
eller helt vita... Byxor och skjortor i olika färger... Många bar på presenter...
Det var feststämning i luften! De flesta studenterna gick ut samma dag.
Bussen var full av glada och förväntansfulla personer
som skulle till olika studentfester.
 
Väl framme hos den flickan jag skulle vara med och fira,
förundras jag över hur fort tiden har gått.
Den lilla, blyga flickan som hon en gång var, har blivit en vacker ung kvinna...
Hon bär en väldigt vacker och personlig klänning.
Jag beundrar henne ofta för, att hon vågar vara så personlig i sin stil och klädsel...! 
Jag träffar de andra gästerna. Flickan öppnar presenter...
Vi pratar och umgås...och äter av den goda maten...
Hembakade kakor och studenttårtor från konditoriet till kaffet, gör alla nöjda.
Det är trevligt att träffa släkt och vänner!
Jag tänker på berättelsen om den förlorade sonen...
Hur sonen, som krävt att få ut sin del av arvet i förskott
och sen slösat bort allt, ångrade sig och återvände hem.
Han var beredd på,
att börja arbeta med de allra lägst betalda sysslorna hos sin fader,
för att åtminstone få tak över huvudet och mat för dagen...
Han insåg hur fel han hade gjort,
att han inte var värd att kallas sin faderns son längre.
"Han återvände alltså till sin far.
Och medan han fortfarande var långt borta såg hans far att han kom.
Då rördes hans hjärta av kärlek och medömkan, och han sprang emot honom."
Fadern  mötte honom med glädje och sen blev det bråttom...!
Hans tjänare fick skynda sig att ta fram den bästa högtidsdräkten,
för att ikläda honom den! En ring sattes på hans hand och skor på hans fötter...
Sen ställde fadern till en stor fest, för att alla hans vänner skulle glädja sig
tillsammans med honom, över den återvändande sonen!
Men festen var inte bara för sonen som kom tillbaka,
utan även för den hemmavarande...
Sonen, som hade stannat hemma i sin faders hus hela tiden,
tog först illa vid sig,
över festen för brodern som misskött sig så, festat och slösat bort allt han hade fått...
Men fadern gick ut efter honom och talade vänligt till honom och sa:
Kom ihåg att du är alltid hos mig, och allt mitt är ditt! 
Dela glädjen tillsammans med mig, över att den som var förlorad har kommit tillbaka!
Det är lätt att bli hemmablind,
att inte se vad jag har i relationen till Gud och mina syskon i honom.
Att inte se vem jag är i honom, och vad jag äger i Gud...
Men när vi inser vilka vi är i Gud; hans söner och döttrar
och vad vi har i honom,
då är det värt en riktig fest!
Vare sig vi är nytillkomna, eller vi har varit i Guds familj sen länge,
har vi all anledning att glädja oss!
Varje ny människa i Guds rike är en förvandling från död till liv
och det vi är och har i Gud,
är så mycket mer, än vad vi inser eller förstår!
"...I Kristus har Fadern  välsignat oss, med all den himmelska världens andliga välsignelse..!"
Han har utvalt oss i honom till att vara heliga och ostraffliga inför sig.
"Han har förutbestämt oss till att få söners rätt genom Jesus Kristus
och förenas med honom..."

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela