cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

VÄGEN

Publicerad 2013-05-12 17:28:47 i Allmänt, Den stora hästen,

Vi, den lilla hunden och jag, tog som vanligt en promenad till stallet, tidigt på morgonen.Det blev en liten ridtur på ridbanan, på den stora hästen. Hon har varit skadad och jag försöker åter igen, sätta igång henne... Att ha häst, är inte bara att rida ut på sköna skogsturer,utan mycket jobb.
Det är mer skötsel, vård och tungt arbete, som mockning, fodring och utsläpp, eller intag av hästar, än att bara rida häst. Det kan vara mycket oro, över skador och hur de mår. Min häst har gjort sig illa många gånger under åren jag har haft henne, t.ex. har hon blivit sparkad av andra hästar, eller sparkat sig själv...
Det har varit mycket sårvård och lindande av ben, eller annan vård som hon har behövt, men pga av all daglig skötsel och vård, lär man lära känna sin häst på ett helt annat sätt, än då man rider på ridskola på olika hästar, en gång i veckan. Man blir djupt fäst vid dem... Tålamod, envishet och kärlek, behövs i relationen till hästen...
Stora hästen är väldigt stor...väger ca700kg och har en mankhöjd på minst ca175cm... Jag köpte henne som ettåring och nu är hon snart nio år. Hon har mycket energi, hennes mamma är fullblod och pappan dressyrhingsten De Niro. En härlig häst med både temperament och vilja... Jag brukar kalla henne för Lilla Damen.... Hon är liten, barnslig i huvudet och spontan. Hon kan fara iväg, slänga sig åt sidan, eller tvärvända i full galopp om något händer, men hon är också en dam... Man kan inte tvinga henne till något. Jag måste få henne att vilja göra, det vi ska göra.... Jag får hålla i mig då jag rider och alltid vara beredd på att hon kan fara iväg åt något håll, pga av att hon ser eller hör något....
Hon har varit skadad det senaste året.Hon har fått vila och åter satts igång.
Jag vet alltså inte, hur det går... Det är mycket skrittande och sen sakta igång sättande i trav och ibland har jag fått börja om från början.....Mycket funderande och mycket oro.
Jag fortsätter och fortsätter, utan att veta hur det slutar...
 
Så kan det vara i livet. Ibland går vår väg inte rakt fram, utan det är många, tvära kurvor, då man bara får fortsätta, utan att man ser målet. Sikten kan vara helt skymd och man ser inte, vart vägen går.
Ibland är det branta uppförsbackar. Då får man kämpa, steg för steg,
fast det kan vara motigt och kännas hopplöst..
Men vi har Någon med oss alla dagar.
Någon som går med oss och aldrig lämnar oss. Han är alltid närvarande!
Det har han lovat...Han är trofast!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela