cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

HÖSTLÖV

Publicerad 2013-10-19 10:00:00 i Allmänt, Design, Konst,

Jag var nyligen på ett väldigt fint bröllop!
Ett par dagar senare delade jag en del tankar,
som jag hade skrivit ner,
med brudparet som gifte sig...
Jag väljer nu att dela en del av de även här,
då hösten är här i hela sin prakt!
 
Jag har tänkt en hel del på löv den senaste tiden...
Hösten är full av löv, i alla de färger!
Det går att se en hel del av livet,
i lövens olika egenskaper.
Både av livet själv
och av det som behöver ingå i en relation,
i ett äktenskap.
Livets beståndsdelar,
för att det ska fungera och ha balans.
 
Först kommer det skira, ljusgröna knoppen.
Bladrosetten som ska bilda ett,
slå ut och växa fram till ett löv.
För mig står det för Hoppet.
Drömmarna.
Förhoppningarna i livet...
Man måste ha någon dröm, något mål,
Något man vill och längtar till och efter.
Dela drömmarna och förhoppningarna
med varandra,
så att ni kan gå åt samma håll!
 
När lövet har slagit ut är det grönt i sin fullaste kraft.
Styrka och energi i full skala!
Låt ert äktenskap vara en plats,
där ni hämtar kraft
Ge varandra energi
genom att bry er om
och finnas till för varandra,
på det sätt den andra behöver...
 
Det röda lövet kan stå för det pulserande livet,
blodet...
Passionen,
som håller relationen vid liv.
Fortsätt vara nyfikna på varandra!
Ge passionen tid
och engagemang.
 
Det oranga lövet, kan stå för värmen och elden.
De små sakerna,
som bygger upp en relation.
Små gnistor,
tänder en större eld...
Vardaglig värme.
En kram, en fråga, ett praktiskt handtag...
 
Det gula lövet kan stå för lugnet.
Att kunna hitta en vila i varandras närhet,
i samvaron och i tystnaden.
Att kunna vara sig själv.
Att slippa prestera hela tiden.
Att bara vara
och njuta av varandras sällskap!
 
Det bruna lövet kan stå för slitet,
den strävsamma delen av livet.
Det vardagliga, jordnära delen
av en relation
som bär upp livet...
Att få arbete, ekonomi, olika ansvar etc.
att gå ihop och rulla på.
Att kämpa sida vid sida,
även då det är motigt
och fortsätta dag efter dag
utan att ge upp!
 
Men för att kunna göra det,
så måste man
kunna dela drömmarna med varandra...
Ge varandra energi...
Hålla den pulserande passionen
vid liv...
Låta de små gnistorna
tända elden
och få elden att fortsätta brinna..
Och hitta vilan
i varandras närhet!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela