cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

BÖNESVAR

Publicerad 2014-01-24 18:47:30 i Allmänt,

För någon vecka sedan ringde det på dörren.
När jag tittade genom titthålet såg jag ordföranden...
Jag hann tänka:
"Han kommer säga upp mig."
Innan jag öppnade dörren...
 
Ni som har följt mitt bloggande
vet att min arbetssituation
har varit och är
lite strulig och osäker ...
Ett av mina arbeten
ska konkurrensutsättas till våren.
Vad som händer vet jag inte...
Vi kanske tas över av något privat företag
eller stannar kvar inom kommunen.
Till det bättre eller till det sämre...
Inget vet...
Ett av mina jobb, som egentligen är tre olika,
övergick förra året på två veckor,
från att vara ett riktigt jobb
till bara "ett uppdrag" med arvode...
Det innebär att Ob-ersättning, liksom semesterersättningen försvann...
Ingen inbetalning till pensionen och ingen sjukersättning längre...
Ersättningen för utlägg
i samband med arbetet minskade radikalt...
 
Det tredje jobbet
fick jag plötsligt höra hösten 2012,
kunde ges till någon utifrån
som kunde göra det så mycket billigare...
Trots att den ordföranden, som gav förslaget,
inte ens tagit reda på vad jag egentligen gjorde...
Och trots att jag jobbat sen slutet av 90talet i vår förening...
I alla år har det dessutom sagts
att det är så mycket bättre att ha någon i föreningen,
än någon okänd utifrån...
Jag fick då, trots allt, behålla jobbet,
men min önskan om att få ett riktigt papper på mitt jobb
blev aldrig besvarat
och jag kände hela tiden att jag hängde löst...
Handlar allt bara om pengar och att det ska vara billigt,
så vet man aldrig vad man kan förvänta sig...
Jag har hittills inte vågat
att kräva något papper eller ställa några krav...
Jag har tänkt att det är bättre att ha ett jobb,
än ett papper på:
"att jag hade ett jobb..."!
Akvarell
Men jag har lyft upp hela situationen i bön
vetande att min Fader i himlen lyssnar på mig...
Han har lovat att ta hand om mig
oavsett vad som händer!
 
När jag öppnade dörren var jag alltså lite nervös
för vad den nya ordföranden skulle säga...
Han sa att han ville skriva papper!
Jag började då prata om,
att man brukar kunna få en fast tjänst
efter att ha jobbat en viss tid.
Det hade han redan fyllt i!
Han tog sen dessutom reda på exakt när jag började jobba
och skrev ett riktigt anställningskontrakt från det året!
Till sist pratade vi även om
att jag nog var värd en liten löneförhöjning
vilket jag inte fått på 4år...!
Jag blev så glad!
Det är inte alltid så roligt att städa...
men nu är det i alla fall ett fast jobb
och jag känner mig uppskattad...
 
Jag tror att det är så lätt att tänka
att det bara är genom att kunna tala för sig
och strida för det man vill och som är rätt
som man kommer någonvart här i världen...
Jag tror vi behöver inse mer och mer
vad bönen är
och kan göra i våra liv...
Att det är genom bönen
vi kan förbereda allting ...
Bereda en väg,
som vi sen kan gå på...
 Akvarell
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela