cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

FYRA ORD

Publicerad 2013-07-18 14:13:35 i Allmänt,

I förrgår läste jag i tidningen att arbetsgivaren
har beslutat om att ändra villkoren,
för ett av mina arbeten
i framtiden.
Jag har tre uppdrag där.
Nu ska det,
från att vara en anställning på vanligtvis ett eller två år i taget,
bara vara ett arvoderat uppdrag...
Det innebär,
att jag varken får semesterersättning
eller Ob-ersättning längre,
trots att de flesta timmar jag arbetar,
är kvällar och helger.
Arvodet är inte heller pension- eller sjukersättnings-grundande
vilket försämrar min situation vid sjukdom
och min framtida pension drastiskt...
Igår kom ett brev från arbetsgivaren,
redan i början av nästa månad ska förändringen ske...
Jag får en liten höjning varje timme på 25kr,
men den äts upp av alla de utlägg,
som jag får göra för alla aktiviteter som vi deltar i...
De har vi hittills fått redovisa
och fått ersättning för de faktiska kostnaderna.
Nu är utläggen inbakade i timersättningen,
men ingen Ob-ersättning
ingen semester-ersättning
ingen pensions-
eller sjukersättnings-grundande lön längre...
Det blir ett möte mitt i semestertider...,
Men ingen information,
om någonting tidigare...
 
Mitt huvudsakliga arbete ska konkurrens utsättas,
utifrån vad som sagts tidigare...
Kommer någon annan arbetsgivare,
kunna visa på ett billigare alternativ,
med samma kvalité?
Kan någon göra större vinster, på det jobb vi utför?
Kanske blir villkoren för mig och mitt arbete,
helt annorlunda,
till det bättre eller till det sämre....
 
Mitt tredje arbete,
sades för ett tag sen
ha billigare alternativ utifrån,
än mig...
Trots,
att man i alla år har sagt,
att det är bättre
att ha någon inifrån...
Jag har jobbat med det i många år...
Ibland hjälper det inte att man försöker ställa upp.
Det kan ändå vara lätt,
att säga upp eller flytta på någon...
Jag har jobbet kvar,
än så länge,
men tryggheten i jobbet finns inte längre...

Jag tror att många känner igen sig...
Idag sitter nästan ingen helt säkert.
Det är indragningar och spartider.
Omorganisering och förändringar.
Det är så lätt,
att ha sin trygghet i helt andra saker än Gud.
Min anställning, min lön, min bankbok, mina pengar och mina ägodelar.
Relationer, nätverk, status i samhället etc.
Saker som kan förändras på ett ögonblick...
Det är lätt att tänka att de stora sanningarna,
finns i de långa föreläsningarna,
de tjockaste böckerna,
eller i de många orden.
Ibland kan sanningen
rymmas i endast några ord.
Ett löfte på  fyra ord:
 
"Mig skall intet fattas."
 
Det kan också uttryckas i orden:
 
Du får,
det du behöver.
 
Det betyder inte,
att jag ska ha fullt i bankvalvet, bankboken eller förrådet...
 
Det betyder,
att jag inte ska sakna något,
då jag behöver det...
Vågar jag tro på  det?!
Det gäller,
att hålla fast vid Herrens löfte!

Kommentarer

Postat av: LIENE

Publicerad 2013-07-18 14:57:39

Fint inlägg :)
Jag pratade lite om det här ämnet igår med min mamma, för hade precis kollat på en video som handlar om att vara trygg i Herrens löfte om att han kommer ge det man behöver och att man inte ska ha sin trygghet i sina ägodelar till exempel.

Svar: Tack! Det är lätt att bli orolig då ens värld gungar, men man måste påminna sig om att Gud alltid är trofast! Mvh
Cikoria

Postat av: Ola

Publicerad 2013-07-28 17:16:43

Hej,
Bra inlägg -och tydligt! Dock, arbetaren är värd sin lön + det som vi kallar trygghet. Trygghet i Gud är grunden för att också se till att drägliga arbetsförhållande gäller och möjlighet att själv (eller som grupp) påverka villkoren...

Svar: Jag håller fullständigt med dig! Man ska göra sitt bästa för att försöka påverka de som beslutar... - Men Gud är alltid större än de och deras beslut!
Cikoria

Postat av: Cikoria

Publicerad 2013-07-29 13:37:39

Jag har fått ett svar att "arvodet är pensionsgrundande, men det betalas inte in till tjänstepensionen". Så resultatet måste väl bli detsamma... Inget extra på pensionen trots att jag "jobbar"... Eller?!?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela