cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

RANG

Publicerad 2013-06-15 00:01:06 i Allmänt, Den lilla hunden, Den stora hästen,

Ikväll fick jag åter ett sms, att den stora hästen inte ville komma in vid intaget,
trots försök av hästvan och orädd person. Så det var bara att sätta på den lilla hunden hans regntäcke och gå, för naturligtvis började det ösregna precis just då, det var tid att gå.
Den lilla hunden tyckte inte att det var kul med regnet, även om det gör att det kommer upp andra dofter som han kan snusa på...
När vi var framme vid stallet fick han gå in i sadelkammaren och torka, medan jag gick ut i hagen till den stora hästen. Hon stod mitt i hagen och betade.
När jag kom fram till henne slängde hon sig snabbt undan. Den stora hästen skulle inte in, just då... Jag försökte gå efter henne, men kom fram till att det inte var någon idé. Istället väljer jag att ta ett snabbare alternativ, så jag hämtar grimma och grimskaft till det andra stoet som går i hagen och går åter in i hagen. 
Den stora hästen går långt borta från mig och markerar tydligt att hon fortfarande, inte är intresserad av att gå in, men jag struntar i henne. Jag går fram till det andra stoet istället och pratar mjukt med henne, och börjar sätta på henne sin grimma.
Då ser jag hur den stora hästen går med bestämda steg mot oss och sen ställer sig bredvid det andra stoet, som jag nyss har satt på grimman.
Den stora hästen visar tydligt att hon vill in först... Kanske är hon rädd för att bli lämnad ensam kvar i hagen, eller kanske hon anser, att hon är viktigast och att hennes matte ska ägna sig åt henne...
 
Så jag sätter på grimskaftet på min häst, (grimman har hon alltid på sig, pga sin storlek och sitt sätt), och släpper den andra hästen fri, som ändå springer med till grinden. Den stora hästen är glad att komma in och äter glatt av sitt hö...
Rangordning- vilken rang man har, är viktigt både bland hästar och hundar.
Det påverkar deras plats och sätt bland de andra i flocken.
Vi människor, vill också gärna vara viktigare och mer speciella än de andra.
Vi vill synas och märkas.
Vi vill bli beundrade och berömda, vara kända och bli idoler som andra ser upp till. Vara VIP:are och gå före i kön...Att de andra ska släppa fram oss och se vårt värde...
Men Gud tänker inte som oss.
Han har inte anseende till person.
För honom är alla lika viktiga,
oavsett vi är en gammal tant, ett litet barn eller en man i karriären...
Gud ger oss alla, samma värde!
Gud värderar oss alla, lika högt!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela