cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

SMÅ TILLSATSER

Publicerad 2014-08-22 18:48:35 i Allmänt, Den lilla hunden,

Nu börjar allting.
Kurser, skolor och våra arbeten
sätter igång igen...
En del
kan vi se fram emot.
Vi känner förväntan, glädje
och en lust att åter sätta igång,
eller att påbörja något helt nytt...
Något som kan få igång oss,
och engagerar oss.
Något att brinna för,
något viktigt
att fördjupa oss i.
Annat kan  väcka
motsatta känslor...
Det tar emot,
kan kännas segt och osäkert.
Tungt och tufft...
Vissa av oss
kanske känner oro och rädsla.
Vad och vem ska jag möta...
Vad kommer att sägas,
av de jag möter..?
Vilka beslut har tagit sen sist?
Eller så är hösten bara en fortsättning
på det som varit tidigare...
Kanske inte alls
någon lätt situation,
men något
som vi ändå måste fortsätta med och i...
För att man ska kunna gå vidare
till något annat,
så måste ju en dörr öppnas...
Tills dess
så är det bara att fortsätta...
 
Det gäller då att hitta de
små glädjeämnena,
som kan lyfta oss upp från det andra.
De små tillsatserna i livet
som förgyller det vardagliga
och som kan tar oss igenom det tuffa och motiga.
När man bakar är huvud ingredienserna
det vanliga mjöl,mjölk, vatten, fett, socker, salt osv
Degen som blir,
kan både vara tung och kletig,
och inte alltid så inbjudande...
Men det som lyfter slutresultatet
är de små tillsatserna av smakämnen
Vanilj, kanel, frukter, nötter av olika slag
och bär som lingon och blåbär osv
När man lagar mat
är grunden t.ex pasta, ris eller potatis...
Kött eller fisk osv.
Men det är de små tillsatserna
av kryddor och olika smakämnen
som tar fram smaken i den färdiga rätten.
Peppar av olika slag,
curry, enbär, dill och persilja
basilika osv.
 
Små tillsatser i livet som lyfter oss,
kan vara de små sakerna.
Någon som svarar: Ja gärna
då jag frågar om vi ska ses för en fika
någon gång den närmaste tiden...
Den lilla hundens glädje,
då vi går en väg vi inte har gått på ett tag...
Trippande gång och med svansviftning...
Regnbågen som skimrar i skyn efter allt skyfall...
Leendet hos någon vi möter...
Den lilla stunden vi känner lugn och harmoni,
istället för oro och rädsla...
Skönheten i en vacker tavla
eller glädjen i musiken vi hör...
 
Den största glädjen i mitt liv är att
Herren står mig alltid nära,
så mycker närmare
än vad någon annan människa kan komma mig.
 
Han är med i allt det vi möter
och bär oss igenom allt.
Han kan hjälpa oss att se och uppleva
de små glädjeämnena,
de små tillsatserna i livet...
Även då mycket runt omkring en
kan vara tufft...!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela