cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

ÄRKEBISKOPEN

Publicerad 2014-06-16 20:59:52 i Allmänt,

Igår var jag i Domkyrkan
på  Högmässa med mottagning
av Svenska kyrkans nya Ärkebiskop
Antje Jackelén.
Det var feststämning!
Jubel,värme
och hjärtliga applåder
för den nya Ärkebiskopen...!
Musik och körsång...
 
Det var fullt med folk överallt.
Många präster från olika håll i Sverige
och från andra länder.
De kom från olika sammanhang
och olika sorters kyrkor.
Inbjudna för att närvara
vid det högtidliga tillfället.
Det är speciellt att se
så många präster
vid ett tillfälle.
Det blir många tankar
kring vilka de är,
vilka liv de lever
och vilka tjänster som de har...
Så många som tjänar Herren på heltid,
från olika delar av vårt land
och från olika delar
av vår värld...
Enade av kärleken
till vår Herre!
 
Dagen innan var jag på Vesper
då den tidigare
Ärkebiskopen Anders Wejryd
la ner sin stav.
Antje Jackelén
är den första kvinnan
på 850 år!
En kvinna
med både lång utbildning
och stor erfarenhet.
En kvinna
Herren har förberett under lång tid
för ett uppdrag i vårt land.
Det har varit mycket debatter,
kring vad hon har sagt
och vad hon har menat...
Men då man läser det hon säger,
när hon får förklara
hur hon tänker,
och man är villig att lyssna...
så verkar hon vara väl på det klara,
med vad hon tror!
Hon har en tro som hon är väl förankrad i,
som betyder väldigt mycket för henne!
En tro som inbegriper treenigheten,
en tro på en stor och högst levande Gud,
ständigt närvarande,
men som vi inte alltid
kan beskriva i enkla ord...
 
Hennes valspråk är:
GUD ÄR STÖRRE !
Något att hålla fast vid,
vare sig man möter motgångar
eller får i uppdrag
att utföra komplicerade uppgifter...!
 
Hennes predikan tog upp många viktiga saker...
Gud är en levande relation.
Livgivare...
Jesus är hörnstenen,
hos ingen annan finns frälsningen.
Jesus är Guds son
och världens frälsare!
Tro är en process,
som jag är indragen i...
Hon sa även
Be för mig,
som jag Ber för er!
 
Jag har tidigare skrivit om det och vill göra det igen!
Be för Ärkebiskopen!
Hon behöver allt stöd som hon kan få!
Det kan vara ensamt högst upp...
och inte alltid lätt att se vilken väg,
eller vilket håll hon ska leda arbetet åt...
Vilka steg kyrkan ska ta...
Bön förändrar saker och människor!
Bön kan öppna upp
den väg som verkar helt stängd!
Hon behöver Guds beskydd i allt hon gör.
Vishet och Guds ledning i svåra frågor
liksom i små detaljer...
Att de rätta människorna
som hon ska arbeta
tillsammans med,
kommer i hennes väg...
 
Vi kvinnor behöver stå med henne.
Kanske är det speciella frågor,
som kommer just i hennes väg
pga att hon är en kvinna.
Speciella svårigheter som hon möts av just pga av det...
Men vi kan vi stå tillsammans med henne i bön,
så hon får den styrka och vishet som hon behöver
och vetskapen att hon inte är ensam!
Herren är med henne!
Och hennes systrar
och bröder
i Herren,
står vid hennes sida!

Kommentarer

Postat av: Björn Holmgren

Publicerad 2014-06-16 22:07:57

Fint skrivet Annelie. Jag tycker du beskriver väldigt väl det som skedde och som märktes även för oss som bara upplevde det genom tv-rutan. Jag lade särskilt märke till att den nya ärkebiskopen uppenbarligen tagit till sig av den berättigade kritiken och nu var särskilt tydlig med det som kännetecknar synen på Jesus som Guds son till skillnad mot andra religioner, inklusive islam, som inte gör det. Det bådar gott även om jag personligen kommer att lyssna väldigt noga om saker sägs om trons innehåll som bara kan förstås av de extremt intellektuella och de med hög teologisk utbildning och som då kan betyda något helt annat än vad gemene man lägger in i orden. Jag hoppas på det bästa, men är beredd på det värsta :-)

Svar: "Pedagogisk" var ett ord som någon använde, då den beskrev Ärkebiskopens egenskaper...
Cikoria

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela