cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

VILA

Publicerad 2014-03-12 20:58:33 i Allmänt, Den stora hästen,

För att vara effektiv
måste man kunna vila...!
Vissa dagar kan jag vara
väldigt fokuserad
och effektiv!
Jag använder gärna 
"att göra lista"...
Det är lätt att fylla på med nya saker
vartefter man kommer på dem,
de uppstår,
eller tvingas fram,
av andra som myndigheter el.dyl...
När man sen ser den "nya listan",
är det lätt att prioritera...
Vad som är akut och viktigt
och vad som kan vänta.
 
De dagar som jag är koncentrerad och alert,
stryker jag punkt efter punkt
på "att göra listan"...
Nästa dag
brukar det också
bli en hel del gjort,
och punkterna stryks
en efter en...
Men sen kommer en dag
då jag får vara glad över
att en sak
försvinner från listan.
Det går inte
att hålla samma tempo varje dag
Jag måste ha tid för att vara,
reflektera
och vila.
En dag då man fyller på sin energi
får ny kraft och hämtar inspiration.
Vi kan inte bara köra på dag efter dag...
Vi behöver vila till kroppen.
Vilodagen skapades av Herren...
Vi behöver stunder,
då vi stillar oss inför Herren,
inför korset
och vad som fullbordades där.
Då Herren får möta oss,
och Hans liv och kraft
får fylla oss igen.!
 
Den stora hästen
tappade sina bakskor
gång på gång under senhösten.
Hon skoddes om,
och tappade
eller trampade av sig de igen
och de blev ganska trasiga...
För att de skulle bli lite starkare
så har hon fått gå barfota bak ett tag,
men har då fått vila och ta det lugnare
för att de ska kunna växa ut...
 
Nu har jag börjat rida igen
varvat med vilodagar...
Vi har börjat köra intervallträning,
för att få upp kondition och styrka!
Istället
för att bara på trava på
varv efter varv,
får hon springa kanske fem varv,
sen skritta (promenera) två...
Fem varv trav
och skritta två osv..
.
Vi kommer upp i sammanlagt
samma sträcka och samma tid
när det gäller travpassen,
som om hon bara fått springa på!
Men hon snubblar inte...
Hon springer mer effektivt
och koncentrerat
och slarvar inte pga ouppmärksamhet...
 
Så är de också med oss!
Vilar vi...
Tar vi tid inför Herren
och lyssnar in... och fylls på...
Kan vi vara mer effektiva
och målmedvetna
i det vi ska göra....!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela