cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

RÄTTVISA

Publicerad 2014-05-16 17:01:35 i Allmänt,

Det har gått några dagar
sen sist jag skrev.
Ibland tar livet
all ens energi...
De olika jobben
har bl.a. krävt mycket,
på olika sätt... 
Ibland är inte allt enkelt...
Hur mycket man än försöker,
så kanske man inte räcker till...
Ibland är det andra saker
som händer runt omkring en,
som också kräver sitt
och man får ta en dag i taget.
Låta livet
ta tid...
Kanske är det p.g.a. att det är valtider,
som gör att jag funderar extra mycket
på allt som händer här i världen
och undrar var rättvisan finns....
Det är människor lägst ner på golvet,
som sliter dag efter dag
med tunga och krävande jobb.
Jobb som tar all ens energi,
tålmod, fysisk och psykisk styrka...
Med en lön som det knappast går att leva på...
Andra människor får aldrig något jobb,
hur de än försöker...
Hur mycket de än
har att ge...
Många står alltid utanför samhället...
 
Så finns det de som verkar ha
hur mycket pengar som helst...
Kan köpa sig allt...
både tjänster och ägodelar...
 
En del blir förföljda och trakasserade
för sin sexualitet, hudfärg, ras osv.
fast de aldrig velat göra
någon,
något ont...
Ibland är det
värsta häxjakten på dem...
Medan de som missbrukar sin maktställning,
utnyttjar andra människor till sin egen fördel
planerar stora ekonomiska vinningar skattemässigt
eller köper och mutar sin väg fram,
går helt fria...
 
Men som i allt gäller det
att gå till Herren,
för att veta få veta
hur Han tänker !
Vad som räknas
och gäller i Hans rike...
Det står :
Skall icke ett folk fråga sin Gud?
Herren har mycket
att säga i ämnet...
 
Att man krossar under sina fötter
alla fångar i landet,
att man vränger en mans rätt
inför den Högstes ansikte,
att man gör orätt mot en människa
i någon hennes sak,
skulle Herren icke se det?
 
Ja jag ska komma till er
för att hålla dom...
så och mot dem
som förhålla dagakarlen hans lön,
förtrycka änkan
och den faderlöse
eller vränga rätten för främlingen,
men icke frukta mig
säger Herren Sebaot.
 
Skaffa den arme
och faderlöse rätt,
ge den betryckte
och torftige rättvisa.
 
....Du ska inte ha anseende
till den ringes person,
ej heller vara partisk
för den mäktige,
du ska döma din nästa rätt...
 
 
Gud, din tron förbliver alltid
och evinnerligen;
ditt rikes spira
är rättvisans spira.
 
Och Konungen i sin makt
älskar vad rätt är.
Ja, du håller rättvisa vid makt,
rätt och rättfärdighet....
 
Herren har många namn
som säger mycket
om hans storhet,
hans personlighet
och hans egenskaper.
Han ser allt!
 
Du är Seendets Gud!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela