cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

RUMPNISSAR

Publicerad 2014-05-30 17:01:13 i Allmänt, Den lilla hunden,

Det blir många promenader
nu för tiden,
i det fina vädret.
Vare sig solen skiner för fullt,
eller då vårregnet sakta strilar ner...
Den lilla hunden och jag
går våra promenader tillsammans
tidiga mornar på väg till stallet,
eller sena svala kvällsturer...
Vi går våra turer
över fälten,
genom ängarna,
längs med ån,
eller i skogskanterna.
Allting grönskar och frodas.
Det spirar, blommar,
gror och växer...
Jag njuter av allt det vackra..
 
Överallt kan jag se små rumpnissar,
som jag kallar dem...
Små fågelungar
som hoppar runt på marken
eller provar sina vingar
och övar sin flygförmåga
i buskar och bland trädens grenar.
De är lite klumpiga,
ser lite tjocka ut
och med brist på stjärtfjädrar...
Små rumpnissar...
 
Föräldrarna vakar oroligt över dem.
De kvittrar för fullt
med olika läten.
för att kommunicera med ungarna
och för att varna vid fara.
De talar även till mig
och den lilla hunden...
Om vi kommer för nära
deras små ungar,
hotar de högljutt...
 
Där jag bor finns det
speciellt mycket Björktrastar.
Om vi kommer för nära deras ungar,
då vi går på stigarna
eller bland träden..
Om vi inte hör upp,
eller tar deras varning på allvar,
så visar de väldigt tydligt
vad de menar...!
Föräldrarna gör störtdykningar
mot framförallt den lilla hunden,
för att vi ska inse vikten,
av deras tilltal.
De är rädda om sina ungar...
Fågelungarna,
de små rumpnissarna,
är de värdefullaste
de äger och har i sin vård!
 
 
Det finns en hel del beskrivningar
av Herren i Ordet
med liknelser
om fåglarnas egenskaper.
Hur han vill församla oss
under sina vingar.
Hur Herrens vingar
skyddar oss mot allt ont.
Under Herrens vingars skugga
kan jag vila,
Där finner jag min tillflykt.
Där finner jag ro och beskydd,
Där finner jag glädje !
 
Han låter sitt öga vaka över mig
som en orolig fågelförälder
Han omsluter mig på alla mina sidor
och låter mig bo i trygghet,
som en fågelunge är trygg i sitt bo...
Han håller mig
i sin hand...!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela