cikoria.blogg.se

Mina tankar om allt som händer här i livet och det som är viktigt för mig, t.ex mina djur, natur, konst, kultur, design och så mycket mera...

EN PSALM

Publicerad 2016-09-23 14:46:37 i Allmänt,

För några dagar sen läste jag
en sån fin psalm i tidningen Dagen. (8/9 2016)
Den var skriven av Ylva Eggehorn inför millenium skiftet 2000
Jag har aldrig hört den sjungas eller spelas,
men den har mycket att säga
och ger bilder
som talar om
vem vår Herre egentligen är...
Bilderna har ett djup
med flera bottnar...
Bilder man kan gå in i
och fundera över
länge...
Två av mina målningar
får illustrera den.
 
Innan gryningen.
Vi trodde du
var användbar,
till salu
Vi skrev ditt namn
på våra stridsbanér.
Vi byggde katedraler
högt mot himlen,
men du gick hela tiden
längre ner.
 
Du är ett barn
som ligger
på ett jordgolv.
Du fryser
om vi inte griper in.
Du rör vid kroppar,
hatar orättvisor.
Du bjuder älskande
på moget vin.
 
Du stiger ut
ur alla tomma gravar.
Du är en vind
som säger :
Det blir vår.
Du kommer
som en flykting
över bergen.
Du följer oss
dit ingen annan når.
 Du är den sång
om livet
som jag glömde,
den sanning
jag förrådde
dag för dag.
Jag svek mig själv:
Den spegel
som jag gömde,
bär dina bråddjup,
dina  anletsdrag.
 
Kom närmare.
Bli kvar hos mig.
Det mörknar
och kanske ljusnar det
på nytt igen.
Ditt liv
ska bära mig.
Jag hör en koltrast
som sjunger
timmen innan gryningen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cikoria

En kvinna mitt i livet som tycker om att tänka, skriva och dela...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela